כתיבה שיווקית קוראים לכל מסמך שהמטרה שלו היא לשווק כלומר "למכור". בעולם הדיגיטלי של היום דף בית או דף אודות, דף נחיתה, תוכן אתר, בלוגים ופוסטים בפייסבוק, מודעות של קמפיין פרסומי ואפילו כתיבה בפורומים, הם שיווקיים. המטרה של כולם היא לשווק את השירות או המוצר בטקסט ממוקד ומגמתי המכוון אל קהלי היעד.

יש כמה דברים שכל כותב תוכן חייב לדעת על הלקוח לפני שהוא מתחיל לכתוב טקסט כלשהו. המידע הזה יעזור לו להחליט מהו סגנון הכתיבה והתוכן המתאימים ללקוח ואיך צריך לכתוב את זה. יש כל מיני אפשרויות ומתוכן צריך לבחור את זו שהכי קולעת לקהלי היעד. כתיבה נכונה מייצרת אווירה, האווירה הזו, חייבת להיות חלק מהמיתוג של הלקוח. היא צריכה ליישר קו עם הקונספט הקיים ולחזק אותו.

איך מקטלגים את הלקוח?

עולם העסקים נחלק למקצועות חופשיים בעלי סטטוס (משפטים, רפואה, רואי חשבון, מהנדסים, אנשי הייטק ועוד) , מקצועות חופשיים יצירתיים כמו במאים, תסריטאים, שחקנים, צלמים, זמרים, משרדי פרסום, משרדי יח"צ, מוזיקאים ועוד.

לצד כל אלה עסקים קטנים ובינוניים מתחומי שיווק ושירות כמו: בתי דפוס,  חנויות לממכר מוצרים שונים, מעצבי שיער, שיווק אופניים, מוסכים ועוד. בנוסף יש את תחום בעלי המקצוע הכוללים: חשמלאים, אנשי אינסטלציה, שיפוצים, גננים, טכנאים של מוצרי חשמל, רצפים, בנאים, צבעים, מפיצי שלטים ועוד.

תסכימו אתי שיש הבדל בין קטגוריה וסטטוס חברתי של כל קבוצת עסקים כזו, לכן האם ייתכן כי כתיבת עמוד הבית באתר של כל אחד מהם יהיה אותו דבר? התשובה היא לא!  גם התוכן באתר יהיה שונה מבחינת הסגנון והניסוח, כיוון שיש צורך לעשות התאמה לקהלי היעד שקוראים את החומר הזה.

איך מחליטים איך כותבים לכל לקוח?

זה לא משנה מה אתם רוצים לכתוב ללקוח, מה שבטוח אתם חייבים שיהיה לכם מידע רחב עליו לפני שאתם כותבים. ככל שיהיה לכם מידע נכון, ככל שתבינו את התחום העסקי אליו שייך הלקוח שלכם, מי המתחרים שלו? האם יש לו איזה יתרון במוצר או השירות שהוא משווק? מהי ההיסטוריה והוותק שלו ומה המיצוב שלו בתחום, כך תוכלו ליצור עבורו את סגנון ורמת הכתיבה הרצויים. חייב להיות קשר בין סגנון הכתיבה והנושא לבין קהלי היעד, רק ככה זה יהיה אפקטיבי.

טיפ לכתיבה ברשת

אל תנסו להתחכם ואל תנסו לעשות רושם, היו מקצועיים. השתמשו בשפה קולחת ומובנת, ואל תפציצו במילים מסובכות רק כדי להוכיח שהן שגורות בפיכם. גם עורך דין אינסטלטור מחפשים לקוחות שהם מכל הגוונים והרבדים של החברה לכן מצאו ניסוח אמצע, כזה שידבר לכולם, במילים פשוטות אך בחוכמה וכך תוכלו לפנות לחתך רחב של קהלי יעד מכל מיני גילאים ומכל מקום.